2ndhomes Finland – Asu kuin kotonasi

Boomareiden oma huoneistomajoitusyritys 2ndhomes Tampere Oy tarjoaa kodinomaista majoitusta Helsingissä ja Tampereella. Osakeyhtiössä ovat osakkaina Joonas Sipilä, Markus Sipilä, Otto Vainio sekä Tuomas Välimäki. VapaaBoomarin toimitus pääsi haastattelemaan nuoria yrittäjiä ja kyselemään vinkkejä yrittäjyydestä haaveileville.

Mistä idea oman yrityksen, 2ndhomes Tampere Oy:n perustamiseen syntyi?

”Olimme vuokranneet omia kämppiämme Airbnb:ssä, jonka pohjalta mietimme, että voisikohan tätä tehdä isommin”, Sipilä kertoo.

”Siinä tulivat sitten vastaan verotuskysymykset, ja mietimme, että tekisimme tätä helpommalla yritysmuodolla. Se ei kuitenkaan meidän kohdallamme ollut mahdollista tai järkevää, joten hylkäsimme idean”, Vainio lisää. ”Oman osakeyhtiön perustaminen osoittautui helpommaksi ja mahdollisemmaksi lainalaisuuksien ja verotuskysymysten kannalta.”

Jo vuoden 2017 alussa boomarinelikko mietti yhdessä vakuutuskysymyksiä, ja tuolloin myös poikien yhteinen Whatsapp-ryhmä perustettiin. He kertovat liiketoiminnan vakuuttamisen olevan hankalin reunaehto ja iso kynnys päästä tälle markkinalle, sillä harva vakuutusyhtiö tunnustaa tällaisen liiketoiminnan ja hyväksyy sen validiksi vakuutettavaksi liiketoiminnaksi.

Alussa he eivät tuntuneet löytävän hyvää ja järkevää väylää tehdä alan liiketoimintaa. Markuksen veljen ryhtyessä miettimään samaa juttua, he löysivät yhteisen sävelen sekä oikeita kontakteja, jotka mahdollistivat vakuutuksen saamisen. Tampereen liiketoimintaa pyörittävä osakeyhtiö perustettiin vuoden 2018 alussa, minkä jälkeen boomareiden yrityksen kasvu on ollut huima. Helsinkiin ensimmäiset asunnot tulivat jo ennen Tamperetta, jonne ensimmäinen kämppä saatiin maaliskuun lopussa. 2ndhomesilla on Tampereella tällä hetkellä 12 asuntoa ja Helsingissä lähes 30.

Miten kuvailisitte liikeideaanne? Miten erottaudutte muista alan yrityksistä?

2ndhomes Tampere tarjoaa kodinomaista huoneistomajoitusta Helsingissä ja Tampereella. Asuntoja on laaja valikoima työmatkaajalle sopivasta yksiöstä perheille ja isommille porukoille sopiviin huoneistoihin. Monimuotoinen valikoima asuntoja takaa sen, että jokaiselle on jotakin. 2ndhomesin asunnot ovat viihtyisästi ja modernisti sisustettuja, keittiöt ovat hyvinvarustellut ja yhdestä asunnosta löytyy myös sähköpiano.

”Jos sen haluaa tiivistää kliseisesti, voisi liikeideamme olla: asu kuin kotonasi”, Vainio toteaa.

”Hotelli on kuitenkin aina hotelli, kodinomaista majoitusta tarjoava yrityksemme on siis erinomainen ratkaisu niille, jotka haluavat viettää asunnossa myös aikaa, laittaa ruokaa, katsella tv:tä ja rentoutua”, Sipilä kuvailee.

Tarkoituksena siis on, että asunnossa voi olla kuin kotonaan, vaikka olisikin vieraassa kaupungissa. Asunnot sijaitsevat myös hyvin keskeisellä sijainnilla, kaikkien palvelujen ollessa lähellä. Myös avaintennouto- ja luovutuspalvelut toimivat erinomaisesti ja siivousalan ammattilaiset huolehtivat asuntojen siisteydestä.

”On se myönnettävä, että on näissä asiakkaalle myös kustannusetu, sillä jos teitä on isompi porukka lomalla, niin tarvitsee varata monta hotellihuonetta. Meillä on tarjota edullisesti huoneistoja, joissa majoittuu koko porukka!” Sipilä kertoo. ”Olemme laajentaneet markkinaa, sillä aiemmin on ollut vain hotelleja ja huoneistohotelleja, mutta nyt on enemmän vaihtoehtoja. Monista on jännittävää ja hauskaa kokeilla uutta, eli esimerkiksi majoittua Airbnb-kämpässä tai jossakin meidän asunnossamme.”

Vanhempi sukupolvikin lähtenyt mukaan vertaistalouteen nuorempien tavoin ja alustat Airbnb ja Booking.com ovat nousseet ihmisten tietoisuuteen ja niitä käytetään jo erittäin paljon. On trendi nykypäivänä, että osallistutaan vertaistalouteen.

Miten kaveruksilla on lähtenyt liiketoiminta rullaamaan? Entä onko siitä ollut hyötyä tai haittaa, että tunnette toisenne jo ennestään?

”Monesti sanotaan, että älä lähde perustamaan kavereiden kanssa yritystä, mutta olen ihan eri mieltä. Silloin voi sanoa toisille kaiken suoraan ja pystyy luottamaan toisiin täysin.” Välimäki kertoo.

Näillä nuorilla miehillä on yritystoimintaan tarvittavaa osaamista jokaiselta osa-alueelta, ja heille ovatkin osaamisen mukaan jakautuneet myös tehtävät yrityksessä.

”Markus ja Joonas ovat erinomaisen taitavia rahoituksessa ja laskennassa. Sitten taas Tuomas ymmärtää laajaa konseptia todella hyvin sekä miettii liiketoimintaideaa ja sen kehittämistä, strategista verkostoa, mikä on auttanut todella paljon. Ja meikäläinen on markkinointihessu”, Vainio naurahtaa.

”Tiedämme toistemme taustat, miten reagoimme erilaisissa tilanteissa, millaisia persoonoja olemme. Tiedämme saman tien toimiiko tämä vai ei”, Sipilä kertoo.

”Jos emme tuntisi toisiamme, kritiikin antaminen ja vastaanottaminen olisi täysin erilaista ja se saattaisi aiheuttaa konflikteja”, Vainio jatkaa.

Nuorilla yrittäjillä ei ole tullut missään vaiheessa mitään ongelmia osakassopimuksiin liittyvissä asioissa. He ovat sopineet alussa kaikki taloudelliset asiat ja kunkin panoksen. Kaikille on ollut alusta saakka selvää, mitä kukin tekee, eikä siitä ole tullut vastaan mitään ongelmia.

”Lisäosakkaiden ottamisessa mukaan sen vuoksi, että he ovat vain kavereita, eikä heillä olisi mitään roolia yrityksessä, ei ole taloudellisesti järkevää. Siinä olisi voinut tulla myös niitä konflikteja”, Välimäki miettii.

”Pojat ovat tunnollisia ja kovia tekemään töitä. Kaikki ovat ihan satasella mukana tässä”, Sipilä toteaa. ”Kovaa duunia tämä on, mutta meillä on se etu, että meillä on kokemusta monelta osa-alueelta: on kokemusta niin taloudesta, juridiikasta kuin abstraktistakin puolesta, se auttaa saamaan konseptin kuntoon”, Vainio lisää.

Nuorilla miehillä on aiempaa kokemusta monenlaisista myyntitöistä, mistä onkin ollut paljon apua. Kaikki ovat tosi myynnillisiä luonteeltaan, ja paljon 2ndhomesinkin kanssa on saanut tehdäkin myyntitöitä. Tämä on vaikuttanut merkittävästi siihen, että liiketoiminnan kasvu on ollut huimaa keväällä 2018. Tampereelle tuli vasta maaliskuun lopussa ensimmäinen asunto ja kesän alussa asuntoja jo kymmenen. Heillä oli tavoitteena kasvaa kesäksi, ja siinä boomarit onnistuivat erinomaisesti.

Suurin haaste, jonka nuoret miehet ovat kohdanneet, on oikeanlaisten asuntojen löytäminen ja niiden kuntoon laittaminen. He toimivat pelätyllä ja uudella alalla, johon monikaan ei halua lähteä mukaan sen takia, että ala on niin tuntematon. Boomarinelikon mukaan epäluuloinen tai negatiivissävyisiä artikkeleita Airbnb-majoituksesta lukenut asunnonomistaja ei vakuutu helposti 2ndhomes –yrityksen validiudesta.

”Jos otamme yhteyttä 20 asunnonomistajaan, ehkä yksi solmii kaupan kanssamme”, Vainio kertoo. ”Se, miten pystymme vakuuttamaan yhden tärkeimmistä sidosryhmistämme, eli asuntojen omistajat, on ensisijaisen tärkeää. Onhan tämä raakaa myyntityötä ja monesti asuntojen omistajille tarvitsee perustella, että olemme ihan validi toimija.”

Tampereella markkinat ovat suhteellisen pienet ja täällä on niin paljon vähemmän vuokra-asuntoja kuin Helsingissä, jossa vuokra-asunnoista 20 prosenttia jälleenvuokrataan Airbnb:n kautta säännöllisesti tai epäsäännöllisesti. Tampereen markkinoita boomarit kuvailevat silti todella kilpailluiksi ja lähes saturoituneiksi.

Kun nuoret yrittäjät miettivät seuraavia askeliaan, tulee esille kysymys, miten asuntoportfoliota lähdetään kehittämään. Heillä on tällä hetkellä rajattuna tarkka alueraja, jolla asunnot sijaitsevat. Kaikki asunnot ovat postinumerolla 33100. Myös asuntojen lukumäärä vaatii tarkkaa harkintaa, esimerkiksi alle kymmenen asuntoa ei boomareiden laskelmien mukaan riittäisi tekemään toiminnasta kannattavaa.

”Kesä oli hyvä. Tampere on kesäkaupunki, mutta täällä on potentiaalia Helsingin tavoin myös ympärivuotiseen matkailuun erilaisten konferenssien takia. Tämän takia tultiin Tampereelle ja uskotaan että täällä on taloudellisesti kannattavaa myös olla sesongin ulkopuolella. Tampere on Suomen toiseksi matkailluin kaupunki, ja tännekin saapuu ympäri vuoden turisteja ja työmatkoille ihmisiä.” Välimäki kertoo. ”Tampereella Airbnb-asuntojen määrä tuplaantunut vuodessa, joten kysyntä on selkeästi kasvanut.”

”Nyt kohtaamme kilpailuasteen 2.0., eli kilpaillaan laadusta. Markkina on suhteellisen täynnä, ja meidän kilpailuetumme on siinä, että tarjoamme laadukasta majoituspalvelua. Sama taso kuin meillä on asunnoissa Helsingissä, on se myös Tampereella.” Vainio kertoo.

Asunnot ovat erittäin hyväkuntoisia, ja asiakkaille kerrotaan kaikki tärkeät tiedot asunnosta etukäteen. Boomareiden kaverit lähipiirissä ovat kiinnostuneita sisustuksesta, ja he ovatkin auttaneet asuntojen sisustamisessa. Sisustus ja kuvat asunnoista ovatkin äärimmäisen tärkeässä roolissa, sillä ne ovat ensisijaisesti arvostelujen lisäksi asiakkaiden tehdessä valintaa. Tietty laatustandardi liittyy 2ndhomesin brändiin. Ihmiset tietävät, millaista laatua he tulevat saamaan.

”Kodinomainen kokemus ja kaikki toimii niin kuin pitää. Näihin asuntoihin ei liity mitään epävarmuustekijöitä, kuten moniin Airbnb-asuntoihin saattaa liittyä”, Sipilä kuvailee.

Entäpä mitä tulevaisuudenodotuksia nuorilla yrittäjillä on?

”Lähitulevaisuudessa katsomme ensin, miten talvi tulee sujumaan. Se määrittää jäämmekö Tampereelle. Testaamme ikään kuin kepillä jäätä”, Välimäki kertoo. ”Ideana löytää mahdollisimman pitkäaikainen ja pysyvä toimintamalli, pitkäaikainen mahdollisuus toimia Tampereella, ja tehdä voittoa. Tampere on kuitenkin kasvava kaupunki, jonne rakennetaan koko ajan. Täällä käy turisteja ja liikematkailijoita ympäri vuoden, mikä on yrityksemme kannalta erittäin hyvää”

Pitkällä aikavälillä tavoitteena on, että 2ndhomes Finland olisi isoin toimija huoneistopuolella, että se olisi järkevä vaihtoehto ja ihmiset tietäisivät sen. Villejä visioita Pohjoismaiden valtaamisesta boomarinelikolla ei ole, vaan he näkevät, että Helsinki ja Tampere ovat ne kaupungit Suomessa, joissa tämä toiminta kannattaa. Tavoitteena on nousta kilpailijaksi Scandicin ja S-ryhmän hotellien rinnalle niin, että asiakkaat vertailisivat vaihtoehtoja ja valitsisivat mukavaa ja kodinomaista asumista halutessaan 2ndhomesin asunnon.

”Haluamme tehdä kasvumme siten, että jokainen lisäkämppä portfolioomme on laadukas”, Vainio kertoo. ”Diilien hankkiminen vie kuitenkin paljon aikaa ja rahaa. Vaatii aika isot summat, että tätä toimintaa pystyy pyörittämään.”

Ovatko boomarit huomanneet liiketoimintaa pyörittäessään jotakin, mitä olisi voinut tehdä toisin?

Ison operatiivisen toiminnan opettelu vaatii aikansa ja liiketoiminnan arvoketju vaatii päivittäistä toimintaa. 2ndhomesinkin arvoketju on huomattavan pitkä ja muuttuvia osia matkalla on paljon. Jos jokin arvoketjun osa ei toimi, näkyy tämä laskuna perässä. Tarvitaan siis riittävästi kassavirtaa, että yritys voi vastata äkillisiin kulueriin.

”Kustannusarviot olisimme voineet tehdä toisin. Vaikka teimme hyvin varovaisesti kaikki laskelmat, niin yllättäviä kustannuksia tulee aina”, Vainio kertoo. ”Ja kuinka paljon näitä äkillisiä ja yllättäviä kustannuksia tulee, yllätti meidät kaikki.”

”Lujaa ollaan kasvettu ja matka on ollut jatkuvaa ongelmanratkaisua. Olemme tehneet pieniä virheitä, varmaankin joka viikko. Virheet korjataan, toimintatapoja muutetaan tarvittaessa ja tämä kehittää meitä koko ajan eteenpäin. Ystävien kanssa tämä on helpompaa”, Vainio toteaa.

”Saamme myös paljon asiakaspalautetta, ja tämä auttaa kehittämään esimerkiksi asuntojen varustelua. Näin saamme tehtyä asiakaskokemuksista entistäkin miellyttävämpiä”, Välimäki kertoo.

Entä olisiko boomareilla hyviä vinkkejä yrittäjyyteen lähtemisestä haaveileville?

”Lainarahaa pitää uskaltaa ottaa! Kun sinulla on hyvä tiimi ja validi liikeidea kasassa, niin yrittäjyyteen kannattaa rohkeasti lähteä”, Sipilä kannustaa.

”Ystävien kanssa yrittäjyyteen lähtemisessä pitää olla kuitenkin kylmän rationaalinen, ja pohtia tarkasti, onhan kaikilla tarvittavaa liiketoimintaosaamista”, Välimäki jatkaa.

”Ollaanhan me boomarit aika homogeenista porukkaa. Tähän kouluun ollaan jonkin meitä yhdistävän tekijän takia päädytty. Me olemme jo vuodesta 2013 saakka toimittu yhdessä boomissa, käyneet samoissa saunailloissa ja jo smurffisyksynämme heittäneet ilmoille ideoita yrityksen perustamisesta!” Sipilä naurahtaa. ”Boomissa ystäväporukasta löytyy liiketoimintaymmärrystä jo valmiina, ja se on hyvä.”

Nuoret miehet korostavat yhdessä verkostojen tärkeyttä, joista on ollut heille paljon apua, sillä yritysmaailmassa pitää tuntea oikeat tyypit, keiltä saat rahoituksen tai vakuutuksen tarvittaessa. Verkostot helpottavat ja nopeuttavat yrityksen perustamista ja liiketoiminnan vauhtiin saamista huomattavasti.

”Se tulee täällä kyllä koulun puolesta”, Vainio naurahtaa.

”Yrittäjänä töitä riittää 24 tuntia seitsemänä päivänä viikossa. Se onkin yrittäjyyden hyvä tai huono puoli, miten sen itse haluaa nähdä”, Sipilä muistuttaa.

Välimäki neuvoo testaamaan markkinaa, esimerkiksi kavereilla, ja kokeilemaan onko uudelle idealle kysyntää. Hän ohjeistaa myös miettimään, voisiko se olla kannattavaa ja tekemään laskelmia. Testausta voi tehdä esimerkiksi päivätöiden sivussa, kuten 2ndhomesin pojat ovat tehneet. On myös ymmärrettävä taustat ja taustapuitteet, sekä millä ja millaisella pelikentällä pelataan.

”Jos idea ei kanna, niin se on silti kokemus!” Välimäki kannustaa. ”Rohkeasti vain validin idean ja toimintamallin kanssa markkinoille, sillä yrityksessä näkee ja kokee paljon sellaista, mitä ei missä tahansa työpaikassa pääse kokemaan.”

 

Yrittäjyyden TOP 4 hyvät puolet

  • Yrittäjänä työ on suurimmaksi osaksi hauskaa
  • Vapaus tehdä melkeinpä mitä vain!
  • Itsensä ja intohimojen toteuttaminen, oppimansa soveltaminen
  • Saa määrätä työajat, vaikkakin akuutit asiat on hoidettava välittömästi

Yrittäjyyden TOP 4 huonot puolet

  • Kukaan muu ei hoida hommia puolestasi, tekemättömät hommat löytyvät aina edestäpäin
  • Toisinaan stressaavaa
  • Silloin kun tulee vastoinkäymisiä, harmittaa, mutta onneksi kavereilta saa vertaistukea
  • Työt koko ajan mukana ja työjutut pyörivät päässä koko ajan, myös vapaa-aika menee tehokkaasti, mutta se palkitsee!
Jutun teksti ja kuvat: Elise Sivonen        

Takaisin ylös