Brexcu-matkablogi, osa 1

Brexcu – siis brexit ja excuja!

Teksti: Heidi Kärkkäinen

 

Kello on muutaman minuutin yli neljän aamuyöstä, kun Tampere-talon edestä starttaa tilausajo kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää, josta Finnair kuljettaa 17 aamu-unista, mutta innostunutta boomaria kohti Heathrow’n lentokenttää. Tästä Lontoon valloitusmatkasta käytämme leikkisästi nimeä Brexcu viimeaikaisten poliittisten käänteiden vuoksi, jotka itseasiassa realisoituvat reissullamme varsin hyvin – matkustammehan Iso-Britanniaan sellaisena ajankohtana, että alkuperäinen eropäivä 29.3. osuu matkamme kohdalle. Luvassa on briteille merkittävien poliittisten tapahtumien lisäksi yritysvierailuja, tutustumista ihanaan kaupunkiin sekä paljon nähtävyyksiä, joten kannattaa pitää blogi seurannassa ainakin tämän viikonlopun ja alkuviikon ajan!

 

Lähtö Brexculle on ollut lähes luvattoman aikainen, mutta kaikesta huolimatta koko reissujoukkomme vaikuttaa olosuhteet huomioon ottaen varsin pirteältä saapuessamme Helsinki-Vantaan kentälle. Tästä ei tule ainakaan olemaan haittaa loppupäivän aikana, sillä kuten tulette pian huomaamaan, ensimmäinen matkapäivämme, torstai, on varsin pitkä ja toiminnan täyteinen kokonaisuus.

Purpose and Sustainable Living Plant @ Unilever

Ensimmäiseksi pääsimme kurkistamaan aiemmastakin Boomi-yhteistyöstä tutun Unileverin pääkonttorille. Paikkaa ei voi kuvailla oikeastaan muulla sanalla kuin hulppea. Monikerroksisen, urbaanin lasikonttorin aulassa meitä tervehtii vastaanottohenkilökunta, jolta saamme ”Security Verified Guest”-tarrat. Tämä kertonee siitä, kuinka suureen ja tarkkaan paikkaan olemme päässeet ensimmäiselle vierailullemme.Aloitamme excun suomalaisten edustajien Heidin ja Kasperin kanssa hakemalla kahvit Unileverin taukotilasta, jossa tarjolla on ainoastaan kunnon kahvikuppeja, ei lainkaan kertakäyttöisiä pahvimukeja – tärkeä harppaus Unileverin ekologiseen toimintatapaan ja vastuulllisuuteen keskittyvissä arvoissa, joista saamme kuulla myöhemmin enemmän. Tämän jälkeen siirrymme kuuntelemaan kahvien ja Magnumien merkeissä Unileveristä, sen brändiportfoliosta, arvoista sekä Heidin ja Kasperin omista urapoluista.

Vierailumme kantavana teemana on Unileverin vastuullisuus, joka on läsnä jokaisen brändin markkinoinnissa jonkinlaisena suurempana taustatarinana. Esimerkiksi Kasperi mainitsee meille Doven kampanjan nuorten naisten ja tyttöjen kehonkuvan ja itsetunnon parantamiseksi. Nämä merkityksellisemmät ja yhteiskunnalliset missiot eivät missään nimessä ole sellaisia, joita Unileveriltä odotettaisiin, mutta yhteiskuntavastuu tuntuu olevan vahvasti läsnä yrityksessä. ”Ei ole sellaista päivää, että unohtaisin, miten mahtavassa yrityksessä olen töissä”, Kasperi tiivistää mietintöjään Unileverin arvoista ja sitoutumisesta parempaan maailmaan.

Unileverin Sustainable Living Plan sisältää tärkeitä ja ajankohtaisia tavoitteita, jotka voidaan luokitella kolmen kategorian alle: improving health and well-being, reducing environmental impacts ja enhancing livelihoods. Kaikkien kategorioiden alla on vielä tarkemmin määritelty, kuinka Unileverin on tarkoitus pureutua ongelmaan. Esimerkkinä mainittakoon tavoite olla hiilipositiivinen vuoteen 2030 mennessä.

Saimme lisäksi kuulla hieman erilaisista uramahdollisuuksista Unileverillä. Kasperi on töissä jääteebrändi Liptonin riveissä, joka on muodostanut pienemmän yrityksen Pepsin kanssa suurempien jättien sisälle, kuten Kasperi itse kertoo. Heidi sen sijaan on Unilever Internationalilla, jonka tarkoitus on targetoida tuotteita normaalisti alipalvelluille ryhmille, joille tavalliset maaorganisaatiot eivät pysty tavallisen bisnesmallin mukaisesti tuomaan tarjontaa kauppoihin.

Heidi ja Kasperi korostavat molemmat, että tekevät työtä hyvin nuorekkaissa ja kansainvälisissä tiimeissä. He ovat molemmat tehneet töitä aiemmin myös Suomen maaorganisaatiossa, lokaalissa brändityössä. Ero Suomen paikallisen suunnittelun ja Lontoon pääkonttorin kiireisyyden välillä on heidän mukaansa laajempi näkökulma, sillä Unileverin koko valtavaa tuoteportfoliota hallinnoidaan kahdesta pääkonttorista, Lontoosta ja Rotterdamista käsin. Tuohon tuoteportfolioon Heidi ja Kasperi sanovat päässeensä tutustumaan hyvinkin paljon, sillä Unileverillä on käytäntö järjestää kiertoja eli toisin sanoen yhtenä päivänä työn alla voivat olla esimerkiksi pyykinpesuaineet ja seuraavana personal care -tuotteet.

Tiivistetysti voisi sanoa, että Unilever valtavan suurena yrityksenä tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia erilaisille urapoluille ja yrityksen sisälläkin on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja, mihin kiinnostuksensa voi suunnata. Vastuullinen yritys pyrkii tekemään hyvää ympäröivälle maailmalleen ja ilmapiiristä tulkiten voi turvallisesti sanoa, että myös työnteko Unileverillä on hyvin antoisaa.

Team Finland

Pitkän päivän seuraavana kohteena vierailimme Suomen suurlähetystön tiloissa kävelymatkan päässä King’s Crossin asemalta ja pääsimme kuulemaan Team Finlandin toimijoiden puheenvuoroja. Team Finland on täällä Lontoossa toimivien tiimien yhteinen kanava, johon kuuluvat tänään meille esittäytyneet Business Finland, suomalais-brittiläinen kauppakamari, The Finnish Institute sekä Suomen suurlähetystö. Kaikki neljä toimijaa kertoivat meille toiminnastaan ja vaikuttaisi, että esimerkiksi harjoittelupaikkoja on lähes joka lähtöön.

Harjoittelupaikat ovat varmaankin juuri se mielenkiintoinen anti, joka kaikkia meitä kiinnostaa, joten tarkastellaan Team Finlandia harjoittelijan näkökulmasta. The Finnish Instituten perusajatus on muiden vastaavien, eri puolella maailmaa sijaitsevien instituuttien tavoin tukea joko suomalaista tiedettä tai taidetta kohdekaupungissa. Täällä Lontoossa painotus on taiteissa ja saimmekin kuulla, kuinka harjoittelijana pääsee esimerkiksi järjestämään rahoitusta suomalaisen taiteen tukemiselle ja vaikkapa tekemään matkajärjestelyjä Lontooseen keikkailemaan saapuvalle taiteilijalle.

Suomalais-brittiläisen kauppakamarin missiona sen sijaan on järjestää Lontoossa toimiville suomalaisille yksityishenkilöille ja yrityksille sopivia kontakteja. Toisin sanoen kauppakamari auttaa toimijoita verkostoitumaan. Tällä hetkellä toiminnassa on yksi pysyvä työntekijä ja jatkuvasti kaksi harjoittelijaa puolen vuoden sykleillä. Saamme kuulla tarkempaa kuvausta heidän harjoittelustaan: tiivistetysti voisi sanoa, että työ on materiaalien tuottamista InDesign-ohjelmistolla, kauppakamarin nettisivujen päivittämistä WordPressillä, verkostoitumistapahtumien järjestämistä sekä sellaisiin osallistumista edustajana. Molemmat paikalla olevat harjoittelijat kertovat, että työstä saa tehtyä hyvin helposti omannäköistä ja omiin mielenkiinnonkohteisiin sopivaa.

Business Finlandin harjoittelijan tehtävänä on sen sijaan auttaa suomalaisia yrityksiä rantautumaan Lontooseen ja aloittamaan toimintansa. Tehtävänä on myös auttaa brittiläisiä yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita Suomen tai yleensäkin Pohjoismaiden markkinoista. Työhön kuuluu esimerkiksi rahoituksen järjestämistä, liiketoimintaympäristön kartoittamista ja vaikkapa toimitilojen etsimistä laajennusta suunnitteleville yrityksille. Suurlähetystön puolella on olemassa kolme kolmen kuukauden mittaista harjoittelupaikkaa. Esittäytymässä meille on harjoittelija pressipuolelta, mutta mahdollisuus on hakea esimerkiksi myös maanpuolustuspuolelle harjoitteluun.

Kokonaisuudessaan vierailumme avasi Lontoon suomalaisten toimijoiden arkea varsin laajalla läpileikkauksella ja tarjosi monille varmasti harkinnan aihetta: ”Pitäisikö hakeutua harjoittelijaksi tänne?” Ainakin meille esittäytyneet harjoittelijat suosittelivat vaihtoehtoa lämpimästi ja sanoivat, että ovat itse viihtyneet loistavasti. Kuulemma suomalaisten ja brittien huumorintajukin on pitkälle samansuuntaista, joten kotiutuminen Lontooseen on ollut luontevaa. Kuka ties joku meistä on muutaman vuoden päästä pitämässä samaa esitelmää seuraavalle vierailijaryhmälle.

Excujen jälkeen olimme varsin selvässä yhteisymmärryksessä siitä, mitä seuraavaksi tekisimme: hostellille, syömään ja lepäämään. Aamu aloitettiin jo kolmen aikaan aamulla ja suurlähetystön exculta lähtiessämme kello oli jo kuusi paikallista aikaa – toisin sanoen kahdeksan illalla Suomessa. Seikkailimme Lontoon metroverkkoja pitkin hostellille, jonka vompattimaskotti toivotti meidät perille huoneisiimme. Hetken lepäämisen jälkeen suuntasimme eurooppalaisittain myöhäiselle illalliselle lähteiseen pizzeriaan. Päivän ensimmäinen lämmin ateria syötiin siis jo hämärän laskeuduttua ja vuorossa oli hetki lepoa – tai womBARin testaus ihan vain yksien merkeissä. 

Tulevaisuus on tänään – Curl & Seldon

”Ihanaa tämmöistä start-up -pöhinää.” Toisen reissupäivän excu suuntautui Barcleys Risen rennolle toimistolle, jossa sukelsimme pää edellä FinTechin maailmaan. Prosecco-lasit kädessä aloitettu yritysvierailu ei voi mennä huonosti ja täytyy sanoa, että saimme paljon ajatuksen aihetta excustamme.”Card, cash or curl”, toimii ensimmäisen esittäytyvän yrityksen mainoslauseena. Curl on yritys, jonka tavoitteena on korvata sekä käteisellä että kortilla maksaminen. Curlin mobiiliapp mahdollistaa esimerkiksi hands-free maksamisen eli toisin sanoen pystyt vain kävelemään esimerkiksi tuttuun kahvilaan, tilaamaan kahvin ja poistumaan – käyttämättä yhtään korttia, mobiilikorttia tai käteistä. Niin käsittämättömältä kuin se tuntuukin, Curl’n teknologia mahdollistaa sen, että baristasi tiskin takana pystyy tunnistamaan sinut, vakioasiakkaan sovelluksen kautta ja näkemään muun muassa vakiotilauksesi ja suosittelemaan samaa. Hands-freellä maksaessa sinun ei siis tarvitse edes kaivaa puhelinta taskustasi, jotta saisit kaipaamasi latten.

Seldonin esittelyssä keskityimme tekoälyyn ja koneoppimiseen. Esittelyn yhteydessä puhuimme muun muassa ennakkoluuloista tekoälyä kohtaan -valtaavatko koneet maailman? – sekä sen tuomista valtavista mahdollisuuksista – ”ultra-intelligent machine is the last invention man has to ever make -. Ajatuksia herättävä mutta sataprosenttisen ajankohtainen aihe vaikutti hyvin mielenkiintoiselta ja saimme siihen pikaisen läpileikkauksen. Seldonin toimintaperiaatteena on valjastaa tekoälyn sovelluksia yritysten toimintaan ja auttaa heitä pääsemään kehityksessä eteenpäin.

Paljon ajatuksia ja keskustelua herättäneiden yritysesittelyjen ja FinTech-keskustelujen jälkeen Curlin yhteyshenkilömme Mia kertoi meille elämästään Lontoossa ja esitteli meille hieman kaupunkiakin. Hänen ehdotuksestaan päädyimme ”Nomadic Community Gardens”-nimiseen paikkaan seikkailemaan, josta kuvat saavat kertoa enemmän kuin tuhat sanaa:

Brexit – ’Leave means leave’, or does it?

Hieman erikoisempien ja värikkäämpien nähtävyyksien lisäksi kiertelimme myös perinteisempää Lontoota. Kaikki klassisimmat nähtävyydet London Eye’stä remontissa olevaan Big Beniin käytiin läpi. Westminster bridgeä ylittäessämme rupesimme miettimään, mistä väentungos johtui.

”Ei kai nyt oo mikään turistikausi tai loma, kun porukkaa on ihan älyttömästi.”
”Ei täällä koskaan ennen ole ollut näin paljon porukkaa edes turistikausina.”

Viiden pisteen vihje; olimme paikalla perjantaina 29.3.2019. Edellisten kommenttien jälkeen meiltä ei kauaa mennyt tajuta, miksi brittejä tulvi kaduilla niin runsaasti ja miksi liput liehuivat. Viimeistään ”Leave means leave” -viestit suurella screenillä tai ympäriltä löytyvät ”No deal? No problem”-kyltit selvittävät meille, että olimme vahingossa päätyneet keskelle EU-eroa puolustavien brittien mielenilmausta. Keväisessä auringossa paistatteli runsain määrin ihmisiä kysymässä, miksi heidän ääntään ei olla kuunneltu Brexit-kysymyksessä. Vastaavasti Brexitin vastustajat olivat yhtä äänekkäinä liikenteessä EU-lippuja heilutellen. Aiemmin reissulla kuultuja kommentteja lainatakseni: ”Ei täällä kukaan tiedä, mitä tapahtuu”.

Happy (no) Brexit day!

Heidi

 

Takaisin ylös